Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (28)

UCLL (26)

Odisee (19)

VIVES (19)

Thomas More Kempen (18)

AP (17)

Arteveldehogeschool (17)

KU Leuven (17)

KBR (14)

Thomas More Mechelen (12)

More...

Resource type

book (28)


Language

Dutch (28)


Year
From To Submit

2019 (1)

2016 (1)

2015 (1)

2013 (1)

2012 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Didactisch routeboek : Onderwijs voorbereiden, uitvoeren en evalueren ... hoe doe je dat?
Authors: ---
ISBN: 9001605400 Year: 1995 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijs geven, hoe doe je dat? Deze vraag staat centraal in Didactisch routeboek, een praktijkgericht boek dat de student een prima voorbereiding op zijn latere beroepspraktijk biedt. De uitgave bestaat uit drie delen. In het eerste deel worden drie ontwerpschema's besproken voor het samenstellen van onderwijssituaties. Het tweede deel bevat praktijkverhalen waarin diverse lessituaties worden beschreven. Het derde deel behandelt de afzonderlijke vaardigheden die verbonden zijn aan het voorbereiden, het uitvoeren en het evalueren van onderwijs. Voor de docent is een docentenhandleiding beschikbaar die laat zien hoe het Didactisch routeboek in de les gebruikt kan worden. Er wordt een opzet gegeven voor een module van 40 uur, waarmee u zelf nieuwe combinaties en varianten kunt ontwerpen.


Book
Lesvoorbereiding en -evaluatie op basis van didactische analyse
Authors: ---
ISBN: 9002131437 Year: 1981 Publisher: Antwerpen : Standaard,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leren van lesgeven (vierde druk)
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789024416219 Year: 2002 Publisher: Amsterdam Boom uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek gaan de auteurs in op de vraag hoe studenten op een goede manier van de ervaringen in de klas kunnen leren. Er wordt ingegaan op hoe het leren van ervaringen werkt en tevens wordt daar achtergrondinformatie bij gegeven. In het boek worden allerlei concrete suggesties en oefeningen aangeboden die kunnen helpen bij het op een efficinte en effectieve wijze leren van ervaringen als leraar voor de klas.


Book
Didactisch referentiekader : Lesanalyse en lesvoorbereiding.
Authors: ---
ISBN: 9789462927292 Year: 2016 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Didactisch referentiekader is in de eerste plaats bedoeld voor studenten in de lerarenopleidingen in Vlaanderen en Nederland. Beginnende lesgevers en lesgevers die even terug willen naar de basis vinden in het boek een wetenschappelijk onderbouwd overzicht van de didactische theorie van waaruit lessen geobserveerd en geanalyseerd kunnen worden. Het boek biedt ook een praktische handleiding bij het maken van lesvoorbereidingen, aangevuld met voorbeelden uit 18 vakgebieden. Dankzij een vlotte schrijfstijl slagen de auteurs erin om soms complexe materie heel helder en herkenbaar te maken voor wie onderwijs wil verstrekken. De auteurs demonstreren een doorleefd inzicht in de didactiek door een combinatie van jarenlange onderwijservaring en wetenschappelijk onderzoek in het domein. Het boek vertrekt vanuit een geactualiseerd didactisch referentiekader waarin de verschillende didactische componenten op een organische manier met elkaar verbonden worden. Bij de zorgvuldige bespreking van die componenten worden moeilijkheden niet uit de weg gegaan. Lesgevers worden uitgedaagd om voorbij het oppervlakkige na te denken over lesgeven en om het resultaat daarvan onmiddellijk te vertalen in praktische handelingen bij het ontwerpen van onderwijs.


Book
Didactisch referentiekader : handleiding bij de lesvoorbereiding
Author:
ISBN: 9789033489648 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld voor studenten in de lerarenopleiding, beginnende leraren en leraren die even terug willen naar de basis. Het biedt zowel een praktische handleiding bij het maken van de eerste lesvoorbereidingen, als een wetenschappelijk onderbouwd overzicht van de didactische theorie. Dankzij een vlotte schrijfstijl slaagt de auteur erin om soms complexe materie op een heel heldere manier herkenbaar te maken voor wie nieuw is in het vak en het vakgebied. Tegelijk is het boek een handleiding vol praktische tips om beginnende leraren een goede start te laten maken. &#13;&#13;De auteur demonstreert een doorleefd inzicht in de didactiek door een combinatie van jarenlange onderwijservaring en wetenschappelijk onderzoek in het domein. Het boek vertrekt vanuit een geactualiseerd didactisch referentiekader waarin de verschillende didactische componenten op een organische manier met elkaar verbonden worden. De minutieuze bespreking van die componenten is uniek in de zin dat geen enkel spanningsveld uit de weg gegaan wordt. Ze worden integendeel juist geduid. De auteur neemt zelf stelling in vanuit de verwachting dat het boek leraren en andere onderwijsbetrokkenen uitdaagt om voorbij het oppervlakkige na te denken over lesgeven en het resultaat daarvan onmiddellijk voor zichzelf ook te vertalen in praktische handelingen bij het ontwerpen van onderwijs.&#13;&#13;


Book
Minikursus : het organiseren van zelfstandig leren.
Authors: ---
ISBN: 9001588921 Year: 1977 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Lessen voorbereiden stap voor stap : praktijkvoorbeelden
Author:
ISBN: 9030105461 903010547X Year: 1992 Publisher: Deurne Plantyn


Book
Beknopte didactiek en instructie
Author:
ISBN: 9789044123319 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Referentiekader. - 2. Doelstellingen. - 3. Beginsituatie. - 4. Structureren van leerinhouden. - 5. Didactische werkvormen. - 6. Media. - 7. Groeperingsvormen. - 8. Leerprocessen en didactische principes. - 9. Evaluatie. - 10. Praktische voorbereiding & uitvoering.


Book
Leren op de werkplek : stagehandboek voor pabo-studenten.
Authors: ---
ISBN: 9789055746125 Year: 2009 Publisher: Baarn HB


Book
Leren over leren : praktische leerpsychologie voor het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789001702663 Year: 2007 Publisher: Groningen Wolters Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leraar basisonderwijs houd je je straks dagelijks bezig met leren. Je wordt geconfronteerd met vragen als: Hoe leren leerlingen? Hoe kan ik leerlingen motiveren? Hoe leer ik eigenlijk zelf? Kunnen kinderen zelfstandig leren? Is de manier waarop ik lesgeef gunstig voor alle leerlingen?. Leren over leren beantwoordt deze vragen rond 'leren' en het 'leervermogen van kinderen' . &#13;Met de PaboWijzer-card bij het boek kun je heel gericht voor een tentamen leren dankzij de handige toetsen met feedback op website van PaboWijzer. &#13;&#13;Vanuit de onderwijspsychologie en de neurowetenschappen is inmiddels veel bekend over hoe mensen leren, wat de rol van ervaring daarbij is en wat het betekent om je leervermogen optimaal te ontwikkelen. Leren over leren maakt actuele kennis over 'leren' concreet en daardoor toegankelijk en toepasbaar voor jou als toekomstige leraar basisonderwijs. &#13;Leren over leren is de eerste studiemethode voor de Pabo die leerpsychologie zo expliciet en integraal behandelt. Het boek beschrijft het verschijnsel 'leren' op een manier die studenten aanspreekt: kernachtig, beeldend, prikkelend en met een vleugje humor. Vragen tussendoor en een groot aantal opdrachten en suggesties stimuleren een onderzoekende, open en kritische houding. &#13;&#13;Dit boek biedt niet alleen veel informatie over de actuele kennis van hoe mensen leren. Het helpt je ook bij het linken van deze informatie aan je eigen onderwijs- en leergedrag, het onderwijsgedrag van de mentor/coach en het leergedrag van leerlingen. Voor aanstaande leraren is het daarmee een introductie in de leerpsychologie waar ze in de praktijk veel baat bij zullen hebben. Voor leraren die al voor de klas staan is dit boek een uitstekende steun in de rug in de dynamische onderwijswereld van vandaag. &#13;&#13;Op de website van PaboWijzer krijg je met de PaboWijzer-card bij het boek gratis toegang tot: &#13;- Toetsvragen met feedback &#13;- Samenvattingen per hoofdstuk &#13;- Uitwerkingen van de vragen &#13;- Didactische suggesties &#13;- Extra lesideeën (voor docenten) &#13;- Downloads &#13;- Het e-book (digitale hoofdstukken)&#13;&#13; Dit boek biedt niet alleen veel informatie over de actuele kennis van hoe mensen leren. Het helpt studenten ook bij het relateren van deze informatie aan het eigen onderwijs- en leergedrag, het onderwijsgedrag van de mentor/coach en het leergedrag van leerlingen. Voor aanstaande leraren is het daarmee een introductie in de leerpsychologie waar ze in de praktijk veel baat bij zullen hebben. Voor leraren die al voor de klas staan is dit boek een uitstekende steun in de rug in de dynamische onderwijswereld van vandaag. De opzet van het boek en de online ondersteuning maken deze methode bij uitstek geschikt voor zelfstudie en voor zelf uitproberen.

Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by